2 березня 2021 року Голова Державної служби якості освіти України Руслан ГУРАК взяв участь у засіданні колегії Міністерства освіти і науки України, на якому представив результати дослідження «Що думають про якість роботи школи і якість освіти директори шкіл, учні, їхні батьки та освітні експерти».
«Директор школи є управлінцем, а отже й відповідальним за все, що відбувається в закладі, зокрема щодо результатів, яких досягають учні та вчителі. Однак реальність інша: лише 32% директорів вказали на свою вирішальну роль у забезпеченні якості освітньої діяльності школи, а 39% взагалі переклали її на вчителів. Отжеушколах потрібно дійти спільного розуміння якості освіти, визначившистратегічну функцію директора як партнера вчителя, учнів, їхніх батьків в освітньому процесі», — зазначив Руслан ГУРАК.
Серед чинників, що впливають на якість освіти, лише 27% директорів шкілвідзначили налагоджені управлінські процеси, а 14% — роботу керівника над розвитком закладу.Такі дані засвідчують, що директори недостатньо оцінюють свою роль у розбудові внутрішньої системи забезпечення якості освітив школах.
Найважливішимкритерієм якості освіти усі респонденти визначили оволодіння учнями ключовими компетентностями:
- 81% директорів шкіл;
- 71% учителів;
- 70% учнів;
- 50% батьків.
Розуміння компетентностей, необхідності їх набуття свідчать про сприйнятливість концепції Нової української школи.Зокрема, таку її складову, як комфортне освітнє середовище і позитивний мікроклімат, виокремлено середважливих чинників якісної освіти. Найбільше доброзичливі взаємини з учителями, взаємоповагу і відсутність булінгуцінують учні (78%).
Критеріями, щовказують на якісну школу, учні в першу чергу обрали:
- доброзичливі взаємини між учнями та вчителями (78%);
- цікаві уроки (54%);
- професійністьучителів (47%).
Учні найбільш відповідальними за якість освітиназвали самих себе (58%). У відповідях учнів також спостерігається орієнтованість на результат: у топ-критеріїв якості для них — високі бали ЗНО (49%) та навчання, середній бал атестата.
Якість освіти у школі, на думку батьків, вчителів і директорів,передовсім формують:
- співпраця між учасниками освітнього процесу;
- безпечне для дітей середовище (відсутність булінгу/цькування або дискримінації за ознакою статі, релігії, доходів родини, місця проживання тощо);
- кваліфікація педагогічних працівників;
- комфортне психологічне середовище.
«Налагодження ефективної співпраці між учителями та учнями —основа розвитку школи, чому найбільше уваги приділяютькерівники закладів освіти під час розбудови внутрішньої системи забезпечення якості. При цьомуі вчителі,і учнівбачають незначну роль директорів у якостіосвіти, покладаючи відповідальність на самих себе. Отож потрібно підвищуватирівень обізнаності керівників шкіл у питаннях якості, стратегічного планування, управління закладом освіти»,—резюмувавРуслан ГУРАК.
Довідково:
Дослідження проведене на замовлення Державної служби якості освіти України дослідницькою агенцією «VoxPopuliAgency» ужовтні-листопаді 2020 року в межах ініціативи «Система забезпечення якості освіти» проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe). Опитування організоване методом онлайн-анкетування у 60-ти школах, в яких заплановано інституційні аудити. Відповіді отримано від4901респондента, а саме:
- 59 директорів;
- 1560 учителів;
- 1631 батько;
- 899 учнів;
- 752 експертів.
Що думають про якість роботи школи і якість роботи освіти директори шкіл, учні, їхні батьки та освітні експерти
Що думають про якість роботи школи і якість роботи освіти директори шкіл, учні, їхні батьки та освітні експерти
|