ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
Сіверського закладу загальної середньої освіти
І-ІІ ступенів № 3
на 2019-2024 роки
ВСТУП
Освіта XXI століття означена складним пошуком нового світорозуміння. Триває процес переоцінки цінностей, долання усталених стереотипів, які заважають по-новому подивитися на проблеми становлення людини як суб’єкта життєтворчості, спроможного виробити свій життєвий проект, відповідально ставитися до життя. Сучасний підхід до стратегії розвитку освіти наголошує, що якість освіти є найефективнішим засобом для задоволення освітніх потреб суспільства, сім’ї, дитини. Якість оцінюється моральними та ринковими категоріями, це не тільки якість кінцевих результатів, але й усіх процесів, які впливають на кінцевий результат.
Саме виховання компетентної, відповідальної за своє життя людини і буде головним завданням нашого закладу. Компетентне ставлення особистості до життя означає потребу в самопізнанні, саморозумінні, самореалізації в різних видах творчої діяльності; усвідомлення, організацію свого психологічного часу, життєвого шляху, особистісного розвитку; проблемне бачення свого життя; осмислене розв’язання міжособистісних суперечностей; здатність до об’єктивної оцінки рівнів, сфер і меж поширення своєї життєвої активності; усвідомлену й адекватну оцінку результатів своєї життєдіяльності; високу культуру споживання; відповідальне ставлення до свого життя, здоров’я; культуру фізичного розвитку; філософське, етичне осмислення свого життя.
Освіта відіграє важливу роль у попередженні учня про прірви, небезпеки життя. У цьому плані вона набуває випереджувального й попереджувального характеру. Заклад допомогає дитині вижити в нестабільному суспільстві, виробити захисні механізми, навчає самостійно вирішувати життєві проблеми.
За умов трансформації українського суспільства особливої значущості набувають питання формування молодою людиною нових життєвих стратегій, компетентності, конкурентоспроможності, посилення гнучкості та мобільності соціальної поведінки.
Сіверський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів № 3 – це навчальний заклад, в якому реалізується мета загальної середньої освіти, розвивається інтелектуальний і творчий потенціал підростаючого покоління, формуються навички свідомого ставлення до соціальних та громадських аспектів життя, власного здоров’я, толерантної позиції до оточуючих.
Діяльність навчального закладу базується на шкільних традиціях, орієнтована на надання якісних освітніх послуг кожній дитині.
Підготовка Програми розвитку Сіверського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів № 3 Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області на 2019-2024 рр. зумовлена якісним оновленням змісту освіти, який полягає в необхідності привести її у відповідність із європейськими стандартами, потребами сучасного життя, запитами суспільства щодо якісної та доступної освіти. Програма розвитку школи спрямована в площину цінностей особистісного розвитку, варіативності й відкритості освітньої системи закладу, зумовлює модернізацію чинників, які впливають на якість навчально-виховного процесу, змісту освіти, форм і методів навчання й виховання, системи контролю й оцінювання, управлінських рішень, взаємовідповідальності всіх учасників навчально-виховного процесу.
Програма є комплексом науково-методичних, матеріально-технічних та управлінських проектів із визначенням шляхів їх реалізації. У ній враховані потреби педагогічного, учнівського та батьківського колективів школи.
Місія навчального закладу:
- створення нового демократичного освітнього середовища, сприятливого для соціалізації школи через партнерство школи і громади.
Діяльність закладу орієнтована на навчання, виховання, всебічний розвиток учнів, на підготовку конкурентоспроможної особистості.
В основу моделі життєдіяльності школи покладено наступні принципи:
- Принцип особистісно-орієтнованого підходу.
- цінність особи, що полягає в самоцінності дитини;
- унікальності особи, що полягає у визнанні індивідуальності кожного дитини;
- пріоритет особового розвитку, коли навчання виступає не як самоціль, а як засіб розвитку особи кожного індивідуума;
- суб'єктивність навчально-виховного процесу, орієнтація на внутрішню мотивацію навчання і свободу вибору дитиною сфер віддачі сил в організації шкільного життя;
- самореалізація – розкриття і розвиток природних можливостей, завдатків, здібностей, потреб і схильностей;
- соціалізація – усвідомлення і освоєння людиною сучасних культурних цінностей, знань, форм побутового, економічного, соціального, духовного життя; адаптація до правил, що існують в суспільстві, і норм життя;
- індивідуалізація – розвиток і продуктивно – творче індивідуально – неповторного потенціалу особи.
- Принцип реальності:
- тісна координація цілей і напрямів виховання і вчення з об'єктивними тенденціями розвитку життя суспільства;
- розвиток якостей, які дозволяють учневі успішно адаптуватися до труднощів і протиріч сучасного життя ;
- знання і виконання сучасного законодавчого процесу, державного пристрою суспільства, конституційних прав, свобод і обов’язків.
- Принцип гуманності:
- створення в закладі атмосфери турботи про здоров'я і благополуччя, шана честі і гідності особи дитини, педагога;
- формування в закладі дієвої альтернативи тим тенденціям розвитку сучасної цивілізації в цілому і українського суспільства зокрема, які руйнують людську особистість;
- розвиток таких цінностей і пріоритетів, як збереження і розвиток життя на Землі, розумне відношення до природних багатств ;
- формування людських взаємин на основі дружелюбності, доброзичливості, національної згоди, співпраці, взаємної допомоги, турботи і відповідальності, справедливості, правдивості, чесності, сумлінності, порядності.
- Принцип демократичності:
Організація всієї шкільної діяльності на основі підходів, протилежних до авторитарності, бюрократії, з одного боку, і анархічній вседозволеності – з іншою, реалізується в системі навчання і виховання через:
- розробку системи заходів, що визначають зміст, цілі в певних напрямах діяльності в закладі;
- створення відносин в колективі на основі взаємної поваги прав і свобод вчителів, учнів, батьків;
- впровадження і розвиток у закладі учнівського самоврядування і правил поведінки, що встановлюють взаємну відповідальність членів колективу в реалізації особистих прав і свобод;
- розвиток громадської ініціативи, набуття практичного досвіду участі в сучасних демократичних процесах.
5. Принцип науковості:
- розвиток в учнів сучасного наукового світогляду, розуміння місця і ролі людини в світі, в суспільстві;
- створення ефективної системи науково – методичного інформування педагогів, постійного підвищення рівня їх наукової ерудиції і культури, професійної компетенції.
6. Принцип природовідповідності:
- виховання наукового розуміння взаємозв'язку природних і соціокультурних процесів;
- здійснення екологічного виховання як основи толерантного ставлення до навколишнього середовища, його захисту та збереження.
7. Принцип ефективності соціальної взаємодії
- формування навиків соціальної адаптації, самореалізації;
- адаптування випускників та учнів школи до життя в суспільстві.