ШАНОВНІ СЕМИКЛАСНИКИ!
Опрацьовуючи матеріал уроку обов’язково складайте конспект
у зошиті з основ здоров’я
Двадцять сьоме березня
Тема: Найближче оточення дитини. Вплив родини і друзів. Принципи формування міжособистісних стосунків
1.Читання притчи
...Студенти вже заповнили аудиторію і чекали початку лекції. Ось з'явився викладач і виставив на стіл велику скляну банку, що багатьох здивувало:
- Сьогодні я хотів би поговорити з вами про життя, що ви можете сказати про цю банку?
- Ну, вона порожня, - сказав хтось.
- Абсолютно вірно,- підтвердив викладач, потім він дістав з-під столу мішок з великими каменями і почав укладати їх в банку до тих пір, поки вони не заповнили її до самого верху.
- А тепер, що ви можете сказати про цю банку?
- Ну, а тепер банка повна! - знову сказав хтось із студентів.
Викладач дістав ще один пакет з горохом, і почав засипати його в банку. Горох почав заповнювати простір між каменями:
- А тепер?
- Тепер банка повна!!! - почали вторити студенти.
Тоді викладач дістав пакет з піском, і почав засипати його в банку, через якийсь час у банці не залишилося вільного простору.
- Ну тепер-то банка точно повна - загаласували студенти.
- А тепер я буду пояснювати вам, що зараз відбулося. Банка - це наше життя, камені - це найважливіші речі в нашому житті, це наша сім'я, це наші діти, наші любі, все те, що має для нас величезне значення; горох - це ті речі, які не так значимі для нас, це може бути дорогий костюм або машина і т.д.; пісок - це все дрібне і незначне в нашому житті, всі ті дрібні проблеми, які супроводжують нас протягом всього нашого життя; так ось, якщо б я спочатку засипав у банку пісок, то в неї б вже не можна було вмістити ні горох, ні каміння, тому ніколи не дозволяйте різного роду дрібницям заповнювати ваше життя, закриваючи вам очі на більш важливі речі.
Родина, друзі, однокласники, вчителі — це ваше найближче соціальне оточення. У процесі спілкування між вами виникають стосунки і взаємовпливи: ви впливаєте на них, а вони — на вас. Однак цей вплив може бути як позитивним, так і негативним.
- Відгадайте «приховані» слова
- Дерево міцнекорінням, а людина — (друзями).
- Ненадійний (друг) гіршевідвертого ворога.
- (Дружбу) дружбою шукають.
- Сонцезігріваєповітря, а друг (душу).
- (Друг) пізнається в біді.
3.Робота в зошитах
Відкрийте зошити і запишіть імена десятьох людей із найближчого оточення. Оцініть ці стосунки за 5-ю шкалою:
5 – чудові
4 – теплі
3 – рівні
2 – прохолодні
1 – погані
0 – дуже погані
Якщо ви подивитеся в свої записи, то у більшості найкращі стосунки будуть із батьками, а на другому місці уже друзі і т.д.
У своїй поведінці люди керуються певними життєвими принципами. Якщо людина дотримується їх, на неї чекає успіх, якщо порушує — невдачі.
Існує ще один важливий життєвий принцип — синергія (від англ. syn— спільна та energy— енергія).
Синергія означає, що ціле є значно більшим, ніж сума його складових. Приклади синергії знаходимо у природі, техніці, музиці, спорті.
4.Бесіда про принципи формування міжособистісних стосунків:
- У кожного з нас складаються певні відносини з іншими людьми. Які це відносини?
Вислухайте відповіді учнів і зверніть їхню увагу на те, що родинні відносини характеризуються любов’ю, турботою, увагою один до одного протягом усього життя. Сім’я — це перша мала група людей, в якійлюдинабере участь.
Коли дитина підростає, у неї виникають відносини з різними людьми, які не є їй родичами. З’являються друзі і формуються дружні стосунки.
Уміння встановлювати і зберігати дружні відносини — надзвичайно важлива здатність людини. Дружба завжди добровільна й заснована на взаємній симпатії. Дружба — це відношення внутрішньої близькості й довіри. Друзі можуть ділитися своїми почуттями і страхами, докладно обговорювати свої проблеми.
Якщо ми виконуємо з іншими людьми спільну роботу, то виникають ділові відносини.
Міжособистісні стосунки — це взаємозв'язки, які суб'єктивно переживаються, об'єктивно проявляються в характері та способах взаємного впливу людей у процесі спільної діяльності та спілкування.
Типи міжособистісних стосунків
|
Знайомство
|
Приятелювання
|
Дружні
|
Сімейні, родинні
|
Любовні, романтичні
|
- Читання історії «Два товариші»
Жили – були два добрі товариші. Якось вони посперечалися, і один із них дав ляпаса іншому. Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Потім вони знайши озеро, у якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув, і його друг його врятував. Коли він отямився, він написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові, запитав його:
- Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
Друг відповів:
- Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто – небудь робить щось для нас гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти це з нашої пам'яті.
- Обговорення історії
- Що є основою справжньої та вірної дружби? (Вміння пробачати і не залишати друга в біді.)
- Чи можна такий висновок застосувати і щодо стосунків у сім`ї, родині?
- Розгляд ситуації
У сім'ї, крім Сашка, мешкають батьки та бабуся з дідусем. Іван та Софія проживають разом із батьками. А Наталка мешкає тільки з мамою.
- У якій сім`ї більш позитивний (негативний) вплив найближчого оточення дітей?
- Змоделюйте міжособистісні стосунки в усіх типах сімей.
- Чи існують ризики найближчого оточення в таких родинах? Які саме?
- Яким чином вони налагоджують свої стосунки.
- Вправа «Чим може допомогти друг?»
— Що ви робите, коли у вас поганий настрій? (Можливі відповіді: «Слухаю музику. Граю на комп'ютері. Читаю. Йду світ за очі... Телефоную другові»)
— Щокраще: переживати одному або поділитисят руднощами з кимось?
— Чого б ви очікували від друга, коли у вас поганий настрій?
— Які вміння повинен мати хороший друг, помічник?
— Ось, що вважають з цього приводу люди, які багато років займаються підтримкою інших людей. Чад Вару, який організував перший телефон довіри, помітив, що хороший консультант на телефоні довіри виходить з доброзичливої людини, яка має такі якості:
- не засуджуєінших;
- більше вислуховує, ніж радить;
- допускає, що за певних обставин подібна складна ситуація могла трапитися і з ним;
- терплячий;
- зацікавлений в іншій людині.
Не всі друзів міють так підтримувати і вислуховувати — вони поки що вчаться, як і ви. У цьому немає їхньої провини. Просто в деяких випадках їм складно придумати, як допомогти. Тому потрібно дотримуватися таких якостей, треба навчитися: цінувати і використовувати відмінності, що існуютьміж людьми; спілкуватися, взаємодіятиі будувати стосунки на основі партнерства — використовувати сильні якості такомпенсувати недоліки одне одного.
- Запитання для повторення й обговорення
1. Які у вас сімейні обов'язки?
2. Чим дружня компанія відрізняється від офіційної групи?
3. Наведіть приклади дружніх відносин.
4. Хто на вас впливає більше — батьки чи ровесники?
5. Яких правил спілкування треба дотримуватися у міжособистісних стосунках?
6. Який тип відносин переважає у вашому класі?
7. Доведіть, що в родині ви одержуєте перший життєвий досвід і вчитеся поводитися певним чином.
8. Чи можна ваш клас назвати колективом?
9. У чому проявляється відповідальність за виконання спільної справи?
ДОДАТКИ
Додаток 1.
Жили – були два добрі товариші. Якось вони посперечалися, і один із них дав ляпаса іншому. Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Потім вони знайши озеро, у якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув, і його друг його врятував. Коли він отямився, він написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові, запитав його:
- Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
- Друг відповів:
- - Коли хто – небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто – небудь робить щось для нас гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стери це з нашої пам'яті.
Додаток 2.
- Чи завжди ваш життєвий досвід підтверджує думку про те, що найближче оточення тільки позитивно впливає на підлітка?
Родина
|
Друзі
|
Жорстоке поводження
|
Кримінальні порушення
|
Приниження
|
Прогулювання уроків
|
Пияцтво
|
Наркоманія
|
|
|
|
|
|
|
Чи потрібно протидіяти впливу цих чинників?
Додаток 3.
Віслюк
Східна притча
Якось батько з сином мандрували. Батько сидів на віслюку, а син вів віслюка за вуздечку. Раптом вони почули, як один перехожий каже іншому:
— Поглянь па цього бідолашного хлопчика. Його маленькі ніжки ледь встигають за віслюком. Жорстокий батько не знає жалю.
Чоловік узяв ці слова близько до серця. Він зліз з віслюка і звелів сину їхати верхи. Не минуло і кількох хвилин, як вони зустріли ще перехожих, які почал показувати на них пальцями і хитати головами:
— Яка ганьба! Малий їде верхи, як султан, а його бідолашнийбатько біжить слідом.
Хлопчик страшенно зніяковів і попросив батька сісти позаду нього.
—Люди добрі, подивіться на це, — заголосила жінка під чадрою. —
Як вони мучать нещасну тварину!У неї вже хребет провис, а старий і малий нероби сидять на ньому, як на канапі.
Батько з сином мовчки злізли з віслюка і, понуривши голови, побрели далі. За рогом вони зустріли інших перехожих, які почали насміхатися з них:
— Чого це ваш віслюк нічого неробить, від нього жодної користі, навіть не везе когось із вас на собі?
Батько зітхнув, пригостив віслюка соломою і сказав синові:
— Хоч би що ми робили, хлопче, неодмінно знайдеться той, хто з нами не погодиться. Гадаю, ми самі маємо вирішувати, як нам мандрувати.
|