Одним із найперспективніших шляхів розвитку творчої активності учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навиками є впровадження інтерактивних форм і методів навчання.
Інтерактивне навчання – це шлях формування творчої особистості, створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дитини, для її саморозкриття, самоствердження.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчання відбувається завдяки взаємодії тих, хто навчає, і тих, хто навчається. Це спів навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і учитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Інтерактивні методи сприяють тому, що учні опановують усі рівні пізнання: знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання; розвивають критичне мислення, уміння розмірковувати, розв’язувати проблеми. Не менш важливим є ще одне вміння, яке набувають учні початкових класів, комунікативне вміння спілкуватися зі своїми однолітками, з учителями, чітко висловлювати свою думку, вести діалог.
Під час використання активних форм і методів навчання учитель виступає в ролі організатора пізнавальної діяльності учнів.
В. Сухомлинський писав, що школа повинна бути не коморою знань, а осередком думки.
Початкова школа сьогодні – це школа самореалізації особистості. Тому перед вчителями початкових класів постає завдання – не тільки дати дітям суму знань, а й навчити спілкуватися, розв’язувати проблеми, знаходити вихід із нестандартних ситуацій, тобто ці знання застосовувати.
Учні повинні бути не об’єктами, а суб’єктами навчання: вміти оцінити проблему, в предметній дискусії обрати правильні варіанти, довести правильність свої міркувань, відмовитись від хибних, уміти аналізувати причини помилок. Внаслідок цього в учнів розвиватимуться якості творчої особистості: уява, фантазія, ініціативність, прагнення до самоосвіти, критичне мислення.
Усі діти, як правило на питання «Чи хочеш ти до школи?» відповідають впевнено – так. Але проходить не дуже багато часу, і ми помічаємо, що у частини дітей інтерес до навчання спадає. Такі діти пасивні на уроках, не проявляють ініціативи, не піднімають руку, навіть якщо знають матеріал. Коли виходять до дошки, чи відповідають з місця слова з них треба буквально «витягувати». А на перерві дитину наче підмінили: вона активна, рішуча, організовує ігри, командує однокласниками, проявляє таку винахідливість, що просто дивуєшся.
А пояснюється все це дуже просто: дитина з об’єкта діяльності перетворюється на суб’єкта, якому ніхто не забороняє творити. Саме в такі моменти проявляється творча ініціатива.
Щоб на заняттях учні були такими же активними, ініціативними, не боялися відповідати, їх треба до цього готувати. Інакше активні форми навчання не принесуть бажаного результату.
В практичній діяльності вчителів початкових класів нашої школи чимало уроків, на яких ми застосовуємо інтерактивні форми і методи роботи. Серед них такі, як рольові ігри, робота в парах, в групах, «Вгадай слово», «Добре – погано», «Побудова асоціативного куща», «Ланцюжок», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Увага! Конкурс!» тощо.
Наведу вам кілька прикладів використання інтерактивних методів на уроках із власного досвіду.
Наприклад.
Технології колективно-групового навчання.
Ці технології передбачають одночасну спільну роботу всього класу. Це такі форми роботи, як «Мозковий штурм», «Передбачення», «Асоціативний кущ». Вони дозволяють кожному учневі у визначеному порядку щось швидко сказати, висловлюючи свою думку, поважати цінності і погляди кожного, навіть, якщо не згодні з ними, захищати свою точку зору, бути відкритим для сприйняття чужих ідей, думок та інтересів інших учнів.
Так у 1 класі, урок «Навчання грамоти».
Тема. «Літера Щ щ» (ща).
На етапі мотивації навчальної діяльності учнів використовувала гру «Мікрофон».
- Якими ви повинні бути на уроці, щоб правильно виконувати всі завдання?
Діти по черзі в мікрофон: активними, уважними, кмітливими, чемними. Така мотивація допомагає викликати в учнів, зацікавленість до уроку, налаштовує їх на ефективний процес пізнання, психологічно готує учнів до сприйняття теми уроку.
На етапі усвідомлення нового матеріалу працюючи з текстом запропоновую учнів скласти асоціативний кущик і відповісти на запитання «Що таке Батьківщина?»
|